'Fra panik til handlekraft'

Foredrag målrettet fagpersoner

”Selv om jeg godt ved, at det ikke er min egen skyld, at en anden deler mig, uden jeg giver lov, er tanken svær at slippe: Hvis jeg ikke havde været et seksuelt væsen, var det her aldrig sket”.

Ordene kommer fra Simone, der blev delt som 17-årig af sin ekskæreste. Hun er en af de unge, der fortæller sin historie i min bog ’Min teenager deler da ikke nøgenbilleder’, der er afsættet for dette foredrag målrettet lærere, pædagoger, SSP-vejledere, socialrådgivere og andre, der arbejder med børn og unge. 

Måske har I en temadag eller en aktuel sag i kommunen, der gør det nødvendigt at få et fælles sprog for, hvad digitale krænkelser er og hvordan man bedst muligt kan håndtere dem, når skaden sker.

Med udgangspunkt i unges personlige fortællinger tager jeg tilhørerne med ind i det maskinrum, hvor vi som voksne ellers normalt er forment adgang. Her kan I få indblik i, hvad der får 20-årige Mike til at presse og true piger til at sende ham nøgenbilleder. I kan høre, hvilke psykologiske konsekvenser det har, når man som 15-årig pige mister kontrollen over sin nøgne krop, eller hvordan det kan ændre et drengeliv, når man som 17-årig pludselig bliver spredt nøgen på Facebook. 

I bestemmer varighed og indhold
Ud over at sætte fokus på det pres, kønnene hver især ligger under for i en tid, hvor digitalisering og seksualitet er flettet fuldstændigt ind i hinanden, vil jeg give eksperters og organisationers nyeste bud på, hvad man som fagprofessionel kan gøre for at hjælpe unge til at navigere bedst muligt i en verden, hvor digitale sexkrænkelser er en del af det trusselsbillede, unge såvel som voksne bliver nødt til at forholde sig til.

Foredraget kan designes med udgangspunkt i jeres ønsker og behov både i forhold til varighed og indhold. 

Mit oplæg kan desuden suppleres af en ung, der fortæller om, hvordan det føles at blive delt uden samtykke, og om hvordan man kan rejse sig igen efter sådan en oplevelse.

Det siger tilhørerne

Jeg tilbyder følgende foredrag

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.